8 kroków do nazwy marki

with Brak komentarzy

napis "8 kroków do nazwy marki" i filiżanka kawy

Masz już pomysł na biznes, może nawet zaczynasz się zastanawiać nad modelem biznesowym i strategią. Prędzej czy później przyjdzie moment, kiedy będzie trzeba wybrać nazwę marki. Często nie zdajemy sobie sprawy jak trudne jest to zadanie. Nazwa marki wpływa na wiele działań marketingowych w przyszłości, dlatego warto poświęcić więcej uwagi temu etapowi. Poniższy wpis stworzony został po to, aby ułatwić Ci ten proces. Poznaj listę 8 kroków, które pozwolą Ci znaleźć tą jedyną...

#1 Zrób listę skojarzeń i pomysłów

Spisz własne pomysły, skojarzenia, słowa, które przychodzą Ci do głowy myśląc o tym, co chcesz robić w ramach swojego biznesu. Poszukaj synonimów, wyrazów bliskoznacznych, zastanów się nad możliwością zastosowania gry słów lub innego kreatywnego rozwiązania. Zapisuj wszystko, co przyjdzie Ci do głowy. Najlepsze pomysły mogą przyjść w najmniej oczekiwanych momentach - wiem z własnego doświadczenia.

#2 Przeanalizuj konkurencję

Sprawdź jakie nazwy stosują inne marki z branży, czy widoczne są jakieś trendy? Zastanów się, czy chcesz się w nie wpasować, czy wręcz przeciwnie - wyróżnić się z tłumu. Zastanów się, czym będzie różnić się Twoja oferta lub Twój model biznesowy od tego, co już jest na rynku. Czy zakładasz jakiś kluczowy wyróżnik? Jeśli nie, to wróć do etapy związanego z pomysłem na biznes... Analizując konkurencję zwróć uwagę, czy jakieś nazwy są według Ciebie bardziej atrakcyjne/zachęcające. Jeśli tak,odpowiedz sobie na pytanie "dlaczego?".

#3 Przeprowadź badanie rynku

Poproś o pomoc swoich potencjalnych Klientów, zaproponuj kilka Twoich pomysłów. Niech ocenią, co do nich najbardziej przemawia lub podzielą się swoimi pomysłami. Przeprowadź głosowanie np. na forach internetowych, gdzie w jednym miejscu znajdziesz dużą grupę potencjalnych odbiorców. Niech Cię nie zniechęca brak spójności w odpowiedziach, o gustach się nie dyskutuje, badanie rynku pozwala je tylko poznać. Jeśli widzisz wyraźny trend warto wziąć go pod uwagę.

#4 Wybierz 3 zwycięzców na podstawie punktów 1 - 3

Pamiętaj, że nazwa marki będzie Ci towarzyszyć podczas wielu działań, więc musi Ci się po prostu podobać. Nie ma złotego przepisu na sukces, ale warto pamiętać o zasadzie - szanuj swoich Klientów, bierz pod uwagę ich opinie, ale pamiętaj, że to Twoja firma i ostatnie zdanie należy do Ciebie.

#5 Sprawdź, czy wybrane nazwy nie naruszają zastrzeżonych znaków towarowych

Masz już 3 miejsca na podium. Czas przejść do konkretów. Prawo. Koniecznie sprawdź, czy wybierając daną nazwę nie naruszasz czyjegoś znaku towarowego. Możesz skorzystać z poniższych baz danych:

#6 Sprawdź, co mówi Google

Zweryfikuj, co według Google powinno znaleźć się pod takim hasłem. Wpisz swoją potencjalną nazwę do wyszukiwarki i sprawdź, co wyświetli się na pierwszej stronie. Czy w pierwszych 10 propozycjach znajduje się Twoja konkurencja? Czy nie ma innej firmy, która ma taka samą lub bardzo podobną nazwę?

#7 Sprawdź dostępność domeny i nazwy kont w mediach społecznościowych

Jeżeli planujesz założyć swoją stronę internetową, koniecznie sprawdź dostępność odpowiedniej domeny, czyli potencjalnego adresu strony internetowej. Nawet jeśli nie masz tego w planach, warto pomyśleć o przyszłości i nie blokować sobie tej możliwości. Podobne ćwiczenie warto zrobić w mediach społecznościowych. Sprawdź, czy nie istnieje konto lub fanpage o nazwie, która Cię interesuje.

#8 Upewnij się, czy nazwa ma znaczenie w innych językach

Jeśli planujesz działać za granicą, punkt obowiązkowy. Jeśli nie - i tak warto sprawdzić. Przykładowo nazwa niemieckiej firmy OSRAM, zanim zasłynęła jako producent żarówek, w Polsce wywoływała jednoznaczne skojarzenia...


Pamiętaj! Nazwa marki to nie musi być nazwa firmy! Nazwa firmy, pod którą rejestrujesz działalność wcale nie musi być taka sama jak nazwa marki. Ja sama prowadzę 3 marki w ramach jednej działalności gospodarczej.

Dobra nazwa marki to taka, która wywołuje odpowiednie skojarzenia związane z Twoją działalnością i jest prosta do zapamiętania.


Chcesz poznać więcej zasad dotyczących wyboru nazwy marki? Zapisz się na listę zainteresowanych E-BOOKIEM "Jak zacząć biznes", w którym opisane są wszystkie niezbędne etapy, które pozwolą Ci krok po kroku skutecznie rozwinąć swój biznes.


Czy ten tekst był dla Ciebie wartościowy? Jeśli tak, poleć go proszę znajomym, którym też się przyda ta wiedza lub napisz swoją opinię w komentarzu.

Zostaw Komentarz