Jak działa skuteczna firma?

with Brak komentarzy

kobieta z kawą i napis "Jak działa skuteczna firma?"

Jak działa skuteczna firma?

Jak i od czego zacząć? Jak stworzyć skuteczny plan? To pytania, które nasuwają się w momencie rozważania założenia swojej działalności. Wielokrotnie mamy wiedzę ekspercką ze swojej dziedziny, ale niewiele wiemy o zarządzaniu i prowadzeniu firmy. Jedno bez drugiego nie jest w stanie działać.

Najważniejsze jest zrozumienie, że firma to system, czyli zbiór połączonych elementów, które na siebie nawzajem oddziałują. Zaniedbanie któregoś z elementów systemu może spowodować skutki w innej jego części. Podobnie działa ludzki organizm. Dolegliwości, które odczuwamy w konkretnym miejscu np. wysypka, ból brzucha czy głowy, mogą wynikać z chorób lub zaniedbań związanych z zupełnie inną częścią ciała. Będziemy w stanie stawiać dobre diagnozy, jeżeli poznamy zależności występujące pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu.

Leczenie się na własną rękę, bez podstawowej wiedzy medycznej, może być nieskuteczne i opłakane w skutkach. Podobnie próby prowadzenia biznesu, bez podstawowej wiedzy na temat zarządzania, mogą się skończyć frustracją, utratą wiary w siebie, a w skrajnych przypadkach bankructwem.


Jak więc prowadzić firmę, aby nie zbankrutować?

Wiele osób próbuje już na samym początku zgłębiać wiedzę z różnych dziedzin. Im więcej czytamy, tym bardziej uświadamiamy sobie, jak mało jeszcze wiemy. Nawet jeśli staniemy się ekspertami np. social media, nic nam to nie da, jeśli nie znamy się na finansach i wydamy fortunę na reklamy, zanim cokolwiek zarobimy. Przecież ortopeda nie pomoże nam rozwiązać problemów skórnych, pomimo tego, że jest ekspertem w swojej dziedzinie. 

Bycie ekspertem we wszystkim jest praktycznie niemożliwe. Dlatego sztuką jest zdobyć podstawową wiedzę na temat najważniejszych obszarów biznesu i relacji między nimi, aby z czasem stopniowo tę wiedzę pogłębiać, nie pomijając w swojej strategii żadnego z kluczowych elementów układanki. Mając świadomość, jakie obszary wiążą się z prowadzeniem biznesu, jesteśmy w stanie wstępnie ocenić, gdzie leży przyczyna naszego problemu. Musimy być lekarzami ogólnymi, którzy w razie potrzeby proszą o pomoc specjalistów. Natomiast bez wiedzy na temat dziedzin medycyny, nie będziemy wiedzieli, gdzie szukać pomocy. Doba ma tylko 24h, dlatego wraz z rozwojem naszej firmy, nabierzemy doświadczenia, zweryfikujemy, które obszary z łatwością sami możemy rozwijać, a które wolelibyśmy komuś zlecić.


Jakie są najważniejsze obszary biznesu?

Poniżej przedstawię uproszczony model prowadzenia firmy, który każdemu początkującemu przedsiębiorcy pozwoli zrozumieć o jakie obszary należy zadbać w pierwszej kolejności.

Należą do nich:

  • oferta,
  • marketing,
  • sprzedaż,
  • finanse.

OFERTA, czyli wartość, za którą płacą Klienci

Element niezbędny, ponieważ stanowi źródło pieniędzy koniecznych do funkcjonowania. O ile nasze działania nie stanowią formy hobby, oferta w postaci produktu lub usługi jest oczywistym elementem prowadzonego biznesu. Kiedy ludzie są gotowi wydać swoje pieniądze na nasze usługi lub produkty? Kiedy rozwiązują one ich problemy lub zaspokajają potrzeby. Dobra oferta wynika z pomysłu na biznes. O tym, jak znaleźć idealny pomysł na biznes, znajdziesz we wpisie Cechy idealnego pomysłu na biznes.

MARKETING, czyli ogłoszenie światu naszej oferty

Nawet najlepsza oferta nie przyniesie przychodów, jeśli nikt się o niej nie dowie. Marketing to działania związane z informowaniem potencjalnych Klientów o tym, co oferujemy. Największym wyzwaniem jest zdefiniowanie, kto będzie zainteresowany naszymi produktami lub usługami. Więcej o definiowaniu potencjalnych Klientów, czyli grupy docelowej, przeczytasz we wpisie o modelu biznesowym. Na tej podstawie będziemy w stanie określić gdzie i kiedy powinniśmy się pojawić z propozycją oferty, aby zainteresować nią potencjalnych Klientów.

SPRZEDAŻ, czyli zmiana potencjalnego Klienta w Klienta

Jeżeli Klient już dowiedział się o naszej ofercie i nawet się nią zainteresował, to dopiero połowa drogi. Dla wielu najtrudniejszy etap to właśnie sprzedaż, czyli przekonanie osoby zainteresowanej do kupna tj. zapłaty za produkt lub usługę. Sprzedaż nie będzie miała miejsca, jeżeli Klient nie trafi na naszą ofertę (marketing). Marketing nie będzie skuteczny, jeżeli nie przekonamy odbiorcy o atrakcyjności oferty. Te 3 elementy wzajemnie na siebie oddziałują. Strategii sprzedażowych jest wiele. Jednak najskuteczniejszym i jednocześnie najtańszym narzędziem są opinie i rekomendacje dotychczasowych Klientów. Efektem kuli śnieżnej sprzedaż sama się będzie nakręcać wraz ze wzrostem ilości kolejnych zadowolonych Klientów, którzy będą polecać naszą ofertę. Jednak… aby Klienci polecali naszą ofertę, musi ona spełniać ich oczekiwania.

Pewnie zastanawiasz się teraz, jak więc zdobyć tego pierwszego Klienta, który rozpocznie cały proces. Są różne metody, chociażby takie jak darmowe próbki czy atrakcyjne promocje. Jest to jednak temat tak obszerny, że poświęcę mu osobny wpis.

PIENIĄDZE, czyli kasa się musi zgadzać

Ostatni element naszego uproszczonego modelu to oczywiście pieniądze. Bez pieniędzy nie rozwiniemy ani oferty, ani marketingu, ani sprzedaży. Pieniądze na start są potrzebne, jednak mądre nimi zarządzanie, pozwoli uruchomić machinę biznesową w taki sposób, aby szybko zaczęła sama na siebie zarabiać. Dlatego zanim zaczniemy cokolwiek robić, należy koniecznie policzyć pieniądze. Sprawdzić jak dużą sprzedaż musimy osiągnąć, aby zarobić założoną kwotę lub chociaż “wyjść na zero”, aby nie być stratnym. Ilość pieniędzy na start decyduje o tym, ile mamy czasu na rozkręcenie biznesu. Czas pomiędzy rozpoczęciem, a osiągnięciem założonych zysków to najtrudniejszy i najbardziej kluczowy moment. Bez wcześniejszego zaplanowania tego okresu, możemy się szybko załamać i utracić wiarę w swój biznes, pomimo tego, że brak zysków na tym etapie jest czymś zupełnie normalnym.

Pieniądze są jak krew, która odżywia poszczególne organy. Jest niezbędna do ich funkcjonowania. Jeżeli krwi jest za mało, organizm umiera. Im większy organizm (im większa firma), tym więcej krwi potrzebuje do życia (tym większe koszty). Polecam rozpisać sobie strategię, uwzględniającą zarówno finansowanie, dobrą ofertę, skuteczny marketing i sprzedaż. Wydawanie pieniędzy bez strategii i planu, kiedy firma zacznie na siebie zarabiać, doprowadzi do stopniowego i bolesnego wykrwawienia, czyli bankructwa.

Warto pamiętać, że każda firma jest inna, a ich właściciele mają różne cele, dlatego nie ma gotowego, uniwersalnego przepisu na sukces. To, co możemy robić, to próbować różnych działań, obserwować efekty, wyciągać wnioski, a następnie modyfikować i korygować swoje założenia. Jeżeli widzisz, że pierwotny plan zamiast zbliżać Cię do celu, pogrąża Twój biznes, zmień go. Biznes to ciągłe doskonalenie i dostosowywanie się do zmiennych warunków. 

Moja rada: jeżeli jeszcze nie masz zdefiniowanej strategii, zacznij od rozpisania modelu biznesowego, który obejmuje założenia w zakresie wszystkich najważniejszych obszarów.


Interesuje Cię tematyka związana z rozkręcaniem swojego biznesu? Planujesz lub zaczynasz rozwijać swój biznes? Zapisz się na listę zainteresowanych E-BOOKIEM "Jak zacząć biznes", w którym opisane są wszystkie niezbędne etapy, które pozwolą Ci krok po kroku skutecznie rozwinąć swój biznes.


Czy ten tekst był dla Ciebie wartościowy? Jeśli tak, poleć go proszę znajomym, którym też się przyda ta wiedza lub napisz swoją opinię w komentarzu.

 

Zostaw Komentarz