Warto korzystać z pomocy, ale…

with Brak komentarzy

Warto korzystać z pomocy...

...od odpowiednich osób i w odpowiedniej dla Ciebie formie.

Większość z nas rozważając założenie swojego pierwszego biznesu ma mętlik w głowie. Jeden wielki chaos, który niejednokrotnie nas przytłacza, zniechęca lub blokuje. Co w takiej sytuacji możemy zrobić?

Część po prostu się poddaje, bez podjęcia chociaż próby poukładania sobie myśli. Odkłada działania "na później", które najprawdopodobniej długo nie nastąpi.

Pozostali zaczynają szukać pomocy...

Rodzinni doradcy

Gdzie więc szukać pomocy w zakresie rozwijania biznesu? Naturalnym odruchem jest zwrócenie się do kogoś, komu ufamy. Rodzina, przyjaciele. Dzielimy się swoimi pomysłami i przemyśleniami. Jeśli uda nam się znaleźć kogoś, kto chce nas wspierać i wierzy w nasz sukces - to mamy wyjątkowe szczęście. Niestety wielu z nas spotyka się z krytyką lub sceptycyzmem ze strony najbliższych. Może wynikać to z troski i strachu przed porażką (czyli np. problemami finansowymi). "Nie ryzykuj, ciesz się, że masz stały, bezpieczny etat" lub "poszukaj normalnej, stabilnej pracy, a nie biznesy Ci w głowie". Znasz to?

Jeśli tak, to teraz zastanów się, czy autor tych "złotych rad" kiedykolwiek prowadził biznes? Czy zna się na tym? Jeśli nawet ma jakiś biznes na swoim koncie, to czy go rozwinął? Czy jednak coś nie poszło? Jeśli ta osoba nigdy nie prowadziła biznesu lub prowadziła, ale z marnym skutkiem, to cóż to za doradca?

Przecież jak masz kłopoty ze zdrowiem to idziesz do dobrego lekarza, a nie do krawcowej. Czy rezygnujesz z budowy domu tylko dlatego, bo ktoś z miasta Ci powie "lepiej mieszkać w mieszkaniu"? Kiedy Ty wiesz, że marzysz o domu na wsi.

Z konkretnymi problemami należy się zwracać do osób, które zajmują się danym obszarem. Mają wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie. Wtedy otrzymasz prawdziwą pomoc, nawet jeśli będzie to konstruktywna krytyka. Taka, która wskaże słabe strony Twojego pomysłu, a nie z góry go skreśli, bez podania merytorycznego argumentu.

Samodzielne poszukiwania

Jeśli nie mamy w najbliższym otoczeniu skutecznych przedsiębiorców, próbujemy zdobyć wiedzę na własną rękę. Czytamy blogi, oglądamy webinary, może nawet pokusimy się o udział w darmowym wyzwaniu. Czasem inwestujemy w jakąś książkę biznesową, e-booka lub nawet kurs online. Jeśli udało Ci się podjąć takie kroki to gratuluję, oznacza to, że działasz i się nie poddajesz. Jednak na tym etapie można wpaść w kilka pułapek:

  1. Im więcej czytasz, tym bardziej uświadamiasz sobie, ile jeszcze nie wiesz. Przez co odkładasz ogłoszenie swojej oferty w nieskończoność, bo ciągle czujesz się niegotowa/y.
  2. Kiedy już się naczytasz, czujesz jeszcze większy mętlik w głowie. Zaczynasz mieć świadomość, że jeszcze jest tyle rzeczy do ogarnięcia i przestajesz wierzyć w to, że się uda. Oglądasz więc kolejne livy, nagrania, wywiady, chcąc wydobyć z nich tajemniczy złoty środek. Dowiedzieć się, jaki kluczowy krok należy zrobić, aby być kiedyś tam, gdzie ten guru biznesu z nagrania. Jednak ostatecznie pomimo przedstawienia wielu ciekawych treści, na koniec dalej nie wiesz, jak się za to wszystko zabrać. Niby wiesz, że trzeba zrobić model biznesowy, zdefiniować grupę docelową, stworzyć ofertę opartą o jej potrzeby. Jednak to wszystko dobrze brzmi w teorii, a Ty dalej stoisz w tym samym miejscu. (Lub działasz jak dotychczas, czyli po omacku.)
  3. Szukasz porad na forach. Fora biznesowe są super, ale pamiętaj, że nie wiesz, kto jest po drugiej stronie ekranu. Przypomina to diagnozowanie chorób na podstawie opisów w Internecie. Fora są przydatne do przeprowadzenia badania rynku, doradzenia się w wyborze narzędzi/oprogramowania do prowadzenia biznesu czy polecenia usługodawców. Ewentualnie zareklamowania własnych usług, jeśli regulamin na to pozwala. Jednak bez wnikliwego przeanalizowania Twojej sytuacji, ciężko będzie osobie totalnie obcej (nie znającej Ciebie i Twojego biznesu) udzielić dobrej i skutecznej rady. Nie wiesz, czy dana osoba faktycznie potrafi dobrze prowadzić własny biznes, a co dopiero wypowiadać się na temat Twojego.
  4. Ostatni, mój ulubiony punkt. Mamy zakupione różnego rodzaju mądre książki, kursy i planery. Jednak ich nie czytamy, nie przerabiamy. Inwestujemy niemałą kwotę w materiały szkoleniowe, jednak ciągle jest coś innego, ważniejszego. Codzienna rzeczywistość powoduje, że nie mamy kiedy do tego zaglądnąć.

Istotne jest nie tylko gdzie szukamy pomocy, ale również jej forma. Warto zastanowić się, co Ci najlepiej pomaga w przełożeniu teorii na praktykę. Każdy z nas jest inny i ma inne preferencje. Dlatego, aby pomóc Ci zaoszczędzić czas i pieniądze, przygotowałam dla Ciebie krótkie podsumowanie.

Książki i e-booki

W ostatnim roku analizowałam dziesiątki kursów, e-booków i książek. Czy warto je kupować? To zależy. Jeżeli jesteś osobą, która ma w sobie wystarczająco mocną wewnętrzną motywację, to jak najbardziej. Książki i e-booki to najtańsza forma przekazywania dużej ilości wiedzy. Jeżeli wiesz, że podczas czytania, od razu będziesz działać i na bieżąco zastosowywać opisane rozwiązania, to możesz naprawdę niewielkim kosztem rozwinąć swoją firmę we własnym zakresie. Żadne drogie kursy nie są Ci potrzebne.

Przykładem tego typu produktu jest e-book "Jak zacząć biznes". Warto jednak pamiętać, że sam zakup e-booka nic Ci nie da, jeśli go nie przeczytasz i nie wprowadzisz w życie opisanych zadań do wykonania.

Kursy online

Pośrednim rozwiązaniem są kursy online, które "prowadzą Cię za rękę". Jednak (analogicznie do książek) od Ciebie zależy, czy zaczniesz je oglądać i przerabiać. Dopiero wtedy zobaczysz efekty. Kursy są dobre dla osób, które wolą oglądać zamiast czytać. Jest to skuteczna forma nauki obsługi programów, narzędzi i aplikacji. Wtedy widzisz ekran prowadzącego i razem z nim możesz uczyć się funkcjonalności, bo widzisz gdzie co kliknąć. Ja w ten sposób nauczyłam się tworzyć strony internetowe. Główną wadą jest jednak ograniczony czas dostępu do kursu, więc nie warto zwlekać z jego przerabianiem.

Szkolenia

Szkolenia są znaną od lat formą zdobywania wiedzy. W klasycznym rozumieniu, polegają one na tym, że dostajemy dużą porcję wiedzy w krótkim czasie. Do zalet należy odgórnie narzucony termin, który powoduje, że musimy sobie zarezerwować czas z wyprzedzeniem i nic innego nie powinno nas odrywać od pracy.

W szkoleniach stacjonarnych zasada ta w większości przypadków działa. Podczas szkoleń online to my musimy zadbać o to, aby skorzystać z nich jak najlepiej, nie robiąc jednocześnie innych obowiązków, które zakłócałyby nasza uwagę i koncentrację. Do wad klasycznej formy szkoleń jest fakt, że po intensywnym czasie nauki, zostajemy z nową wiedzą sami. Część treści nam gdzieś umyka, bo nie jesteśmy w stanie wprowadzić w życie wszystkiego od razu. Dlatego ciężko w pełni wykorzystać materiały z całego szkolenia w momencie, kiedy jesteśmy "na świeżo, na fali motywacji".

Wakacje z biznesem, czyli start z pompą

Wakacje z biznesem pozwalają oderwać nas od codzienności, abyśmy mogli się w pełni skupić na zadaniu do wykonania. Są to wszystkie oferty typu "superbootcamp", wspólny wyjazd na Malediwy lub w inne atrakcyjne miejsce, gdzie spędzasz tydzień z guru od biznesu i innymi początkującymi przedsiębiorcami. W tym czasie uczycie się wspólnie, a po powrocie dostajesz skrzydeł i lecisz na wyżyny biznesowej sprawności. Przyznam zupełnie szczerze: kiedy ja zaczynałam, kusiły mnie te oferty, ale nigdy się na żadną nie zdecydowałam z kilku powodów.

Po pierwsze: cena zabijała. Jako początkujący przedsiębiorca nie miałam budżetu na kilka lub kilkanaście tysięcy, żeby spędzić tydzień na wakacjach ucząc się biznesu. Wtedy bardziej się opłacało kupić właśnie książkę czy kurs i znaleźć motywację, aby zdobyć tę wiedzę w inny, skromniejszy sposób.

Po drugie: miałam wtedy malutkie dzieci, wciąż pracowałam na etacie i zwyczajnie nie mogłam sobie pozwolić na zniknięcie na tydzień czy dwa.

Po trzecie: wakacje wolę spędzać z najbliższymi. Jeśli mam się skupić na zadaniu, to bardziej realne wydaje mi się szkolenie stacjonarne w Polsce, gdzie jadę na cały dzień, robię co mam zrobić i wracam. Bez potrzeby wydawania pieniędzy na bilety lotnicze czy tracenia czasu na dalekie podróże.

Po czwarte: nie do końca wierzę, że w tydzień lub dwa da się rozwinąć skutecznie biznes. Budowanie biznesu wymaga czasu, nie da się tego przeskoczyć. Jeśli ktoś Ci wmawia, że w tydzień nauczysz się jak zarabiać miliony, jest to po prostu oszustwo. Rozwój biznesu to ciągłe doskonalenie. Nie da się za jednym razem nauczyć wszystkiego, co zagwarantuje emeryturę przed 40-ką.

Z pewnością są osoby, które będą zachwycone taką formą nauki i super, że je na to stać na początku swojej drogi biznesowej. Z mojego doświadczenia, większość początkujących przedsiębiorców może tylko pomarzyć o takim budżecie na start. A może ja po prostu lubię proste, skuteczne rozwiązania bez zbędnej otoczki? Jeśli masz tak jak ja, czytaj dalej.

A może coś zupełnie innego?

Ostatnie kilka miesięcy spędziłam na wymyślaniu rozwiązania, którego jeszcze nie spotkałam. Takiego, którego koszt byłby w granicach rozsądku (i budżetu początkującego przedsiębiorcy), jednak jego forma "wymuszałaby" działania tu i teraz. Jednocześnie cały okres nauki byłby na tyle długi, aby bez stresu zdążyć cały materiał przerobić i wdrożyć w życie. Dzięki czemu na sam koniec mamy pewność, że cele zostały osiągnięte i biznes ruszył z miejsca. Jest to optymalne rozwiązanie pomiędzy tańszą (ale wymagającą samozaparcia) formą w postaci książki czy kursu, a super drogim, ekskluzywnym wyjazdem, który odcina nas od codzienności, dzięki czemu mamy czas na rozwój biznesu.

Efektem moim przemyśleń jest projekt "Weź swój biznes na warsztat". Jest to hybrydowe rozwiązanie, które zawiera w sobie zarówno pracę w grupie, jak i indywidualne konsultacje. Dzięki temu nie pozostajesz samotnie ze zdobytą wiedzą, tylko możemy wspólnie przełożyć teorię na konkretne działania w ramach rozwoju Twojego biznesu.

W ramach całego projektu otrzymujesz 3 indywidualne konsultacje biznesowe (dzięki którym razem przełożymy teorię z warsztatów na rzeczywistość Twojego biznesu), 2 warsztaty o rozwoju biznesu od zera. Dodatkowo możesz otrzymać ekstra bonus, czyli możliwość promocji na profilach "Jak zacząć biznes" w mediach społecznościowych. Warunkiem otrzymania bonusu jest przygotowanie wszystkich zadań z warsztatu, inaczej nie będzie się czym pochwalić. Jest to dla Ciebie zupełnie darmowa promocja na start, która stanowi dodatkową motywację.

Więcej informacji na temat warsztatów znajdziesz tutaj.

Czy już wiesz, jakiej pomocy potrzebujesz?

Pamiętaj, że nie musisz odkrywać koła na nowo. Wchodzisz w świat biznesu bez doświadczenia, dlatego mądrą decyzją jest inwestycja w wiedzę. Działając bez podstawowej wiedzy stracisz czas i pieniądze. Dodatkowo zafundujesz sobie frustrację. Kto pyta nie błądzi, dlatego szukanie pomocy w obszarze rozwijania biznesu jest po prostu mądre.

Zanim jednak rozpoczniesz swoją przygodę, określ od kogo chcesz czerpać wiedzę. Zbadaj w pierwszej kolejności wiarygodność swojego źródła wiedzy i pomocy. Czy zna się na biznesie, czy mówi językiem, z którego wynika, że pamięta jak to jest być na początku drogi? Tylko wtedy będzie w stanie zrozumieć Twoją sytuację i ograniczenia sytuacyjne. Taka osoba musi wzbudzać Twoje zaufanie, być dla Ciebie wiarygodna. Jeśli masz poczucie, że próbuje Ci coś wcisnąć za wszelką cenę, obiecując złote góry, 3 razy się zastanów zanim podejmiesz decyzję.

Druga kwestia to forma pomocy. Co dla Ciebie będzie najskuteczniejsze: e-book, książka papierowa, kurs online, szkolenie, warsztaty czy wyjazd połączony z wakacjami? Zastanów się, co Cię najbardziej motywuje, na co Cię stać i w jakiej formie najwygodniej jest Ci pracować.

Kiedy już wiesz, od kogo chcesz czerpać wiedzę na temat rozwoju Twojego biznesu i w jakiej formie chcesz ją otrzymywać, nie zwlekaj. Im szybciej zaczniesz działać, tym szybciej osiągniesz swoje cele.

Trzymam za kciuki za Ciebie i rozwój Twojego biznesu!


Czujesz gotowość do zawalczenia o swoją niezależność? Marzy Ci się własny biznes, ale nie wiesz, czy Twój pomysł się sprawdzi? Chaos w głowie powoduje, ze nie wiesz od czego zacząć?

Zainwestuj w gotową instrukcję "Jak zacząć biznes" lub zapisz się na konsultacje, na których wspólnie opracujemy Twoją strategię i plan działania.

Preferujesz pracę w grupie i współpracę w dłuższej perspektywie? "Weź swój biznes na warsztat" to coś dla Ciebie.

Zostaw Komentarz