Cechy idealnego pomysłu na biznes

with 2 komentarze

pomysł na biznes

Idealny pomysł na biznes

Dla niektórych stanowi przeszkodę nie do pokonania, ponieważ tkwią w przekonaniu, że musi być genialny, aby był sens z czymkolwiek ruszyć. Inni dla odmiany nawet nie zaprzątają sobie nim głowy i działają, z czymkolwiek, bez zastanowienia. Jeszcze inni próbują skopiować pomysły osób, które osiągnęły sukces, jednak po jakimś czasie okazuje się, że z niewiadomych powodów nie osiągają zamierzonych efektów.

Jak to w końcu jest z tym pomysłem? Da się stworzyć taki, który gwarantuje nam sukces, czy tylko najwięksi geniusze są wybrańcami losu?

Czym jest dla Ciebie sukces? Odpowiedź na to pytanie będzie pierwszym drogowskazem, pokazującym w którym kierunku warto iść, aby znaleźć odpowiedni pomysł na biznes.

Smutna prawda jest taka, że niektóre osoby, które stworzyły znane marki i śpią na milionach, wcale nie są szczęśliwe. Co więc jest naszym celem? Bogactwo i sława czy po prostu szczęśliwe życie, w którym mamy czas dla najbliższych, robimy to, co kochamy, a poniedziałki już nie powodują ścisku w żołądku tylko lekkie podekscytowanie? Wciąż pokutuje przekonanie, że przedsiębiorcy prowadzą biznesy, aby się dorobić, niekoniecznie uczciwie, ponieważ pieniądze są nadrzędnym celem.

Dla mnie sukcesem jest codzienność, w której mogę bez większych problemów pogodzić życie zawodowe i prywatne. Jest to znalezienie pracy marzeń, która jest elastyczna, dzięki czemu w razie potrzeby mogę ją modyfikować. Pracy, której wykonania potrzebują inni, dlatego mogę się nią dzielić i czuć, że robię coś ważnego. Możliwość utrzymywania się ze swojej pasji jest naturalną koleją rzeczy, a nie celem samym w sobie. Jeśli masz podobnie, czytaj dalej…


I. Zdefiniowanie cech pracy marzeń

Wyobraź sobie swoją pracę marzeń. W pierwszym etapie nie myśl o tym, z jakimi czynnościami i obowiązkami by się wiązała. W pierwszym etapie skup się na warunkach związanych z jej wykonywaniem i rozpisz 4 grupy cech:

  1. krytyczne warunki, które muszą być spełnione, abyś chciał/a podjąć daną pracę (np. elastyczny czas pracy, w wymiarze średnio 6h/dzień),
  2. warunki, na które absolutnie byś się nie zgodził/a (np. regularne wyjazdy na kilkudniowe delegacje),
  3. cechy pracy, które byś preferował/a, ale ich brak nie wpłynąłby na decyzję o podjęciu pracy (np. możliwość pracy zdalnej),
  4. cechy pracy, których byś nie chciał/a, ale ich wystąpienie nie spowoduje rezygnacji z tej pracy (np. sporadyczne wyjazdy do Klientów).

Zastanów się, jak wygląda Twoja wymarzona codzienność, bo praca jest jej nierozłącznym elementem. Pomocne może być zdefiniowanie planu tygodnia, który jest zgodny z Twoimi potrzebami i preferencjami. O planie tygodnia pisałam w innym wpisie (kliknij tu).


II. Analiza potencjalnych pomysłów

Kolejnym etapem jest rozpisanie następujących punktów:

  1. co lubisz robić,
  2. co potrafisz robić dobrze (masz do tego zdolności, predyspozycje, talenty),
  3. produkty i usługi, które rozwiązałyby problemy lub zaspokoiły potrzeby potencjalnych Klientów, ale ich wykonanie spełnia dwa pierwsze punkty (lubisz i umiesz to robić dobrze), 
  4. czego nie lubisz robić.

Przeanalizuj swoje dotychczasowe stanowiska pracy, studia, wszelkie rodzaju aktywności zawodowe. Spisz na kartce, które czynności, obowiązki, obszary pracy dawały Ci największa radość, satysfakcję lub po prostu chętnie się ich podejmowałaś/eś. Co robisz w wolnym czasie? Zastanów się, czy lubisz rzeczy analityczne, pracę z danymi, liczbami, w których wyszukujesz jakiś wniosków, czy wręcz odwrotnie, czujesz się jak ryba w wodzie wśród ludzi, a wystąpienia publiczne to dla Ciebie czysta przyjemność. Może masz jakieś hobby? Jak lubisz pracować? Czy jesteś rannym ptaszkiem, więc najbardziej lubisz pracować o świcie, czy raczej typową sową, która do południa się dopiero budzi do życia, a wysoką efektywność osiąga dopiero późnym popołudniem lub wieczorami.

Następnie zapisz, w czym jesteś dobra/y, na czym się znasz, w czym pomagasz innym osobom, z czym się do Ciebie zwracają o radę, kiedy potrzebują pomocy. Polecam po samodzielnym wypisaniu swoich spostrzeżeń poprosić też 2-3 osoby, które nas dobrze znają i są wobec nas szczere. Osoby trzecie czasami bardziej obiektywnie potrafią określić nasze mocne strony, ponieważ my sami jesteśmy często jesteśmy dla siebie surowi. Twoje talenty to klucz do sukcesu. Oczywiście, że wszystkiego da się nauczyć, ale jeśli mamy do czegoś naturalne predyspozycje, warto to rozwijać.

Przeanalizuj, czy są jakieś obszary w poprzednich dwóch punktach, które się pokrywają. Czyli wszystko to, co lubisz robić i robisz to dobrze. Zaznacz je, a następnie zastanów się i spisz, jakie produkty i usługi można na ich podstawie stworzyć. Pamiętaj, że każdy produkt lub usługa musi zaspakajać jakieś potrzeby lub rozwiązywać problemy Twoich potencjalnych Klientów. Tylko wtedy będą oni chcieli za tę ofertę zapłacić.

Kolejny krok to analiza czynności, których nie lubisz robić. Jakie obowiązki zostawiasz na potem, a gdy zbliża się termin wykonania to zmuszasz się do nich tylko po to, aby nie ponieść przykrych konsekwencji. Co powoduje Twoją niechęć do pracy, dlaczego w niedziele wieczorem wzdychasz „o nie, jutro poniedziałek i znowu do pracy”. Wyrzuć z siebie wszystkie frustracje i napisz, czego nie lubisz i najchętniej, gdyby była taka możliwość, nigdy więcej byś się tym nie zajmował/a.

Następnie sprawdź, czy realizacja oferty z kroku trzeciego nie wymaga realizacji czynności z kroku czwartego. Jeśli są, to postaw obok nich krzyżyk lub wyróżnij je w inny sposób.

Zapisuj wszystko, co przyjdzie Ci do głowy. Zarówno banalne i oczywiste rozwiązania typu: lubię i umiem piec dobry chleb, więc mogę sprzedawać chleby, jak również te bardziej abstrakcyjne wizje. Bardzo ważne jest też zapisywanie totalnie szalonych pomysłów, które wydają się zupełnie nie do zrealizowania. Mogą one stanowić inspirację do innego pomysłu, który będzie bardziej realny. Przy punktach zaznaczonych krzyżykiem (czyli rzeczach które lubisz i umiesz dobrze robić, ale w jakiś sposób są powiązane z elementami, których nie lubisz) zastanów się, czy jest możliwa ich innowacyjna realizacja z jednoczesnym uniknięciem tego, czego nie lubisz. Jeśli nie, może warto te czynności komuś zlecić w przyszłości. 

Pamiętaj, że pomysł na biznes nie musi być wielkim, przełomowym odkryciem. Może być czymś, co robią inni, ale jego fenomen będzie polegał na tym, że Ty z jakiegoś powodu będziesz robić to lepiej, taniej, szybciej lub po prostu w swój, niepowtarzalny sposób. Częstą praktyką jest wdrażanie innowacji zaczerpniętych z innych dziedzin, dlatego nie ograniczaj się tylko do podglądania konkurencji ze swojej potencjalnej branży. Wiele rozwiązań technologicznych inspirowanych było naturą (źródło), dlatego warto szukać inspiracji wszędzie. 


III. Badania rynku

Kluczowy etap – weryfikacja pomysłów, czyli badania rynku. Po zdefiniowaniu pomysłów z etapu II, należy określić potencjalnych odbiorców oferty, czyli przyszłych Klientów. O grupie potencjalnych Klientów pisałam we wpisie poświęconym budowaniu modelu biznesowego (kliknij tu). Może się tak zdarzyć, że będziemy przekonani o genialności naszego pomysłu, a nasi potencjalni Klienci niekoniecznie będą taką ofertą zainteresowani. Dlatego zanim rzucisz się w wir przygotowań, zapytaj swoich Klientów, czy faktycznie Twoja oferta jest dla nich atrakcyjna i czy byliby skłonni kupić Twój produkt lub usługę. Jak dotrzeć do swojej grupy docelowej? Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. To zależy od grupy. Media społecznościowe to świetne narzędzie do badań rynku. Wywiady wśród znajomych, rodziny czy organizacja dnia otwartego, podczas którego można zaoferować darmowe „próbki” usług lub produktów też jest metodą na weryfikację tego, czy Twoja oferta odpowiada jej odbiorcom. Jedno jest pewne, zanim zaczniesz inwestować i postawisz wszystko na jedną kartę, upewnij się, że ktoś będzie tym realnie zainteresowany. Rozwijaj ofertę małymi kroki, nieustannie weryfikując opinie, sugestie i uwagi odbiorców, ponieważ oni stanowią dla Ciebie źródło wiedzy tego, co potrzebują.


Zachęcam do obejrzenia drugiego odcinka z cyklu live’ów „Jak zacząć biznes – krok po kroku – pomysł na biznes”. Opowiadam o tym, jak tworzyłam swoje pomysły, jakie założenia mną kierowały, a także podaję wskazówki, które warto wziąć pod uwagę na etapie definiowania Twojego pomysłu.

Interesuje Cię tematyka związana z rozkręcaniem swojego biznesu? Planujesz lub zaczynasz rozwijać swój biznes? Zapisz się na listę zainteresowanych E-BOOKIEM „Jak zacząć biznes”, w którym opisane są wszystkie niezbędne etapy, które pozwolą Ci krok po kroku skutecznie rozwinąć swój biznes.


Czy ten tekst był dla Ciebie wartościowy? Jeśli tak, poleć go proszę znajomym, którym też się przyda ta wiedza lub napisz swoją opinię w komentarzu.

2 Odpowiedzi

  1. Marta
    | Odpowiedz

    Świetny wpis :)! Bo istnieje ogromna różnica pomiędzy wypełnionym po brzegi kalendarzem a świadomym i wypełnionym po brzegi prawdziwym życiem, prawdziwymi relacjami i biznesem budowanym na prawdziwych wartościach. Dziękuję i pozdrawiam

    • Angelika z Jak zacząć biznes
      | Odpowiedz

      Dziękuję 🙂 Mam nadzieję, że taki pogląd będzie coraz bardziej powszechny 🙂

Zostaw Komentarz